#29: Ile kosztuje 1 zapytanie o trening judo? A ile 1 nowy klient?

Dalej się zastanawiasz, czy reklama klubu judo w środku sezonu się opłaca? W tym artykule znajdziesz odpowiedź na tytułowe pytania:
- Ile kosztuje jedno zapytanie o trening judo?
- Ile kosztuje pozyskanie nowego jednego judoki?
Wszystko na konkretnych liczbach i konkretnych wyliczeniach w 3 scenariuszach (umiarkowanym, optymalnym i wyjątkowym). Nie zabraknie też kilku zdań o tym, co wpływa na opłacalność twoich przyszłych kampanii reklamowych.
Ten artykuł dotyczy reklamowania klubu judo w środku sezonu, jako że jest to okres bardziej powtarzalny od szczytu sezonu (wrzesień i październik).
💰 Koszt jednego zapytania z reklamy
Średni koszt zapytania o trening judo w środku sezonu wynosi ok. 30-50 zł brutto. Zanim zafiksujesz się na tej kwocie – weź pod uwagę:
- Cena treningów wpływa na koszt zapytania. Zapytanie powinno być tańsze, gdy usługa jest tańsza (atrakcyjna cenowo dla większej grupy osób).
- Średni koszt zapytania rośnie w czasie wraz z wypalaniem się „najbardziej zmotywowanej” grupy. Uzyskanie dowolnego wyniku w pierwszych tygodniach, nie oznacza, że koszt zapytania taki pozostanie.
- Koszt zapytania zależy od kontekstu reklamy. Hasło „TRENUJ ZA DARMO” może przyciągać tańsze zapytania, ale zarazem zwiększać koszt pozyskania klienta – bo na przykład pozyskane kontakty będą do osób szukających tylko całkowicie bezpłatnych zajęć.
- Koszt zapytania jest pośrednią metryką. Są ważniejsze wskaźniki, takie jak: koszt pozyskania nowego klienta i wartość życiowa klienta.
- Więcej czynników wpływających na opłacalność reklamy znajdziesz w artykule #28: Reklamy w środku sezonu. Ponad 200 zapytań o treningi judo. Jak to powtórzyć?
📈 Ile kosztuje pozyskanie jednego judoki?
W poprzednim wpisie mówiłem o 15-35% konwersji z zapytania na klienta i właśnie te dane wykorzystam do przeliczenia kosztu nowego klienta w 3 scenariuszach: umiarkowanym, optymalnym i wyjątkowym.
Koszt pozyskania klienta (CAC, ang. Customer Acquisition Cost). CAC = koszt zapytania / procent konwersji (liczba dziesiętna)
Przykładowo: 30 zł / 0,35 = 86 zł brutto.
Scenariusz | Konwersja | Koszt zapytania (brutto) | Koszt pozyskania klienta (brutto) |
---|---|---|---|
Umiarkowany | 15% | 30–50 zł | 200–333 zł |
Optymalny | 25% | 30–50 zł | 120–200 zł |
Wyjątkowy | 35% | 30–50 zł | 86–143 zł |
🎯 Czy to klubom judo nadal się opłaca?
Tak. Comiesięczne składki członkowskie w klubach judo są w często w przedziale 150-250 zł i tak powyższe przykłady kwot należy interpretować. Kluby judo często nie mają dodatkowych kosztów od kolejnych osób w grupie.
To oznacza, że w większości przypadków reklama w środku sezonu jest opłacalna już od pierwszego miesiąca, ale to zaledwie początek. Kluczową metryką opłacalności danej formy promocji jest wartość życiowa klienta (ang. customer lifetime value).
W nastawieniu do dowolnej formy promocji nie sposób nie wspomnieć o celu klubu (np. cel dynamicznego rozwoju). Szybkie zwiększanie skali działalności zawsze kosztuje i wiąże się do obracaniem coraz większymi sumami pieniędzy (kosztami reklamy, kosztami nowych grup/lokalizacji, kosztami zatrudnienia).
📰 Następny artykuł: kalkulacja współpracy ze mną (kluby judo)
W następnym artykule przeliczę opłacalność współpracy ze mną w zakresie kampanii reklamowej dla klubu judo na pozyskiwanie nowych zawodników.
Myślisz, że taka reklama może Ci się opłacić?
Oferta dla klubów judo spoza Wrocławia i okolic: pomogę Ci pozyskać nowych zawodników przez Meta Ads (reklamy na Facebooku, Instagramie i Messengerze).
Minimalny koszt takiej współpracy (łącznie z minimalnym budżetem reklamowym) znajdziesz pod poniższym przyciskiem.
Pozostałe artykuły o kampanii reklamowej dla klubu judo:

