#15: Ile poczekasz na efekty marketingu w klubie sportowym? (krótko i długo)

#15: Ile poczekasz na efekty marketingu w klubie sportowym? (krótko i długo)

Niemożliwe jest określenie dokładnego terminu. To tak jakbym Cię zapytał: kiedy Twój zawodnik zrobi największy progres?

Jeśli to dla Ciebie dalej niezrozumiałe to zobacz ten wpis. Jednak jedna z części marketingu przyniesie Ci rezultaty szybciej niż pozostałe.

Czy to znaczy, że jest marketing lepszy i gorszy? I tak, i nie.

Spójrz na to z perspektywy swojej dziedziny (treningu). Cokolwiek zrobisz z nowicjuszem – będzie lepszy, ale na wyższym poziomie już się to nie sprawdzi.

Jeżeli do tej pory byłeś nowicjuszem marketingu, to na początku czeka Cię zauważalny skok. Wystarczą podstawy reklamy internetowej i trochę budżetu.

Tylko co później?

Długodystansowa część marketingu to budowanie marki. Dobrej opinii o Twoim klubie sportowym nie zapewnisz sobie w parę miesięcy.

Marka wymaga zaufania, a zaufanie buduje się latami – liczbą i intensywnością wspólnych doświadczeń. Zarówno krótkoterminowe, jak i długoterminowe działania marketingowe są pożądane.

Oba są narzędziami. Tak jak narzędziami w sporcie jest przygotowanie motoryczne czy techniczne.

Droga szybkich rezultatów (ekspozycja)

Zwiększenie ekspozycji klubu, czyli zaprezentowanie go większemu gronu niż dotychczas. Najczęściej osiągane reklamą w Internecie.

Taka reklama często przybiera formę „kup teraz” i w dłuższej perspektywie okaże się niewystarczająca. Tzn. zawsze jakieś grono nowych osób przybędzie, ale to nie wystarczy na zbudowanie czegoś wielkiego.

Pisałem już o tym tutaj.

1️⃣ Każdy może kupić reklamę

Każdy może kupić reklamę, dlatego nie jest to żadna przewaga konkurencyjna. A jednak w marketingu (tak jak w sporcie) często nie wygrywa największy budżet.

Twoje działania reklamowe powinny być ciągłe z ewentualnym naciskiem na sezonowość (np. „kampania wrześniowa” w przypadku dzieci szkolnych).

Największy skok zainteresowania poczujesz przy pierwszej sensownej kampanii (bo potencjalnie zainteresowani gromadzili się przez kilka sezonów).

Aby zwiększyć efektywność wykorzystania budżetu, warto odświeżać kreacje reklamowe (grafiki, wideo i teksty) i podchodzić do tematu z kilku stron.

Dla przykładu: sport może być metodą na zdrowie, przyjaźń i charakter. Można się o tym prześlizgać w jednej treści lub zrobić osobną kreację na każdy z tematów.

2️⃣ Jeżeli zatrzymasz się na reklamach

Jeżeli zatrzymasz się na reklamach, to dużo będzie zależało od działań konkurencji (ich reklam i budżetów) i ograniczenia odpływu zawodników z klubu. Po prostu, aby się rozwijać, będziesz musiał pozyskiwać więcej osób, niż regularnie tracisz.

W dłuższej perspektywie koszt pozyskania trenującego będzie rósł i będziesz musiał wydawać co raz więcej pieniędzy, aby osiągnąć podobny efekt.

Jak zajść dalej niż konkurencja? (marka)

Patrzeć szerzej. Dbać o detale. Wdrażać cyklicznie poprawki. Budować ponadprzeciętne oczekiwania (marketing) i dowozić ponadprzeciętną usługę.

To wszystko trwa dłużej (wręcz nieskończoność) i jest trudniejsze do skopiowania. Marketingowe przykłady poniżej.

1️⃣ Zakup profesjonalnej identyfikacji wizualnej

Identyfikacja wizualna na starcie nie ma większego znaczenia.

Natomiast po czasie nie oszukasz rzeczywistości. Logo wyrzeźbione w Canvie i strona WWW o prezencji godnej dziurawych skarpet?

Zaprzeczenie nowoczesności i profesjonalizmu. Tak zostaniesz sklasyfikowany w oczach niedoszłych klientów.

2️⃣ Zadbanie o relację foto/wideo

Przy mniejszych budżetach zalecam ograniczenie się do fotografa. Zdjęcia są bardziej wszechstronne i tańsze (reklamy online i offline, strona WWW).

W psychologii istnieje taki błąd poznawczy jak efekt aureoli – w uproszczeniu: ładnym rzeczom przypisujemy inne pozytywne cechy.

Jeżeli widzę 2 kluby sportowe i jeden z nich ma nowoczesną stronę WWW, a drugi, taką sprzed 10 lat, to temu pierwszemu przypiszę większy profesjonalizm.

Co może być prawdą, ale nie musi. Którym klubem jesteś?

3️⃣ Personalizacja marketingu offline

Na przykład: plakaty/ulotki z wizerunkiem trenera/dzieci z danej lokalizacji.

Chyba nie muszę nikogo przekonywać, że zobaczenie znajomej twarzy na plakacie daje efekt „wow”? Nawet gdy jest to tylko szkolny znajomy z widzenia.

4️⃣ Odświeżenie tekstów na stronie WWW

Funkcjonalność strony ma priorytet przed jej wyglądem.

Treści dla klienta będą ewoluowały w czasie. Im dłużej pracujesz, tym lepiej rozumiesz swojego odbiorcę. Wiesz lepiej, czego on oczekuje i za co będzie wdzięczny.

Wsłuchaj się w pytania klientów. Odpowiadaj publicznie. Powtarzające się pytania przy zapisach na obóz sportowy? Odpowiedzi muszą być w ofercie.

5️⃣ Content marketing (marketing treści)

Content marketing ma tę zaletę, że trudno go skopiować. W przeciwieństwie do relacji z zawodów, zdjęć z treningu czy nieswoich treści (udostępnianie od innych).

Napisałem o tym osobny post tutaj.

Doradztwo 100-600 🚁

Zastanawiasz się, jaka forma marketingu będzie najskuteczniejsza na poziomie rozwoju Twojego klubu sportowego? Dla klubów z liczbą od 100 do 600 zawodników (aktywnych i płacących).

Jestem zainteresowany